Affärsutveckling

Hantera förändring, med människor i förarsätet

Att välja att leda snarare än att följa i affärsstrategi är avgörande, och den agila organisationen omfamnar förändring som en möjlighet till innovation och samtidigt utnyttja dess nyckeltillgångar: dess människor och deras idéer. Detta proaktiva tillvägagångssätt säkerställer att varje beslut överensstämmer med långsiktiga mål och kärnvärden.

Digitalisering kräver en holistisk strategi som integrerar mål, operativ effektivitet, tekniska framsteg och säkerhet. Detta övergripande tillvägagångssätt säkerställer att digitalisering inte bara är en del av affärsplanen, utan en drivkraft bakom den.

Effektiv förändringsledning innebär att guida team genom övergångar med beprövade metoder och verktyg, främja en kultur där förändring ses som en tillväxtmöjlighet. Inte bara involvera anställda på alla nivåer jämnar ut övergångar men anpassar dem också till företagets vision.

Att skapa förutsättningar för hållbar framgång kräver ett proaktivt, strategiskt förhållningssätt till affärsutveckling, en heltäckande digital strategi, flexibel projektledning och effektiv förändringsledning.

Strategi

Det första steget i varje förändringsprocess är att identifiera organisationens långsiktiga kraft och värdeskapande. Om man tittar på aktuell och önskad status kommer initiala analyser att stödja dig i att skapa en strategisk plattform för framtiden.

Det börjar på ledningsnivå, identifiera och analysera övergripande möjligheter, utmaningar och förbättringsbehov i din organisation, processer och interna kopplingar. En grundlig analys bör innefatta att studera marknadsförhållanden, potentiella tillväxtområden, trender och konkurrens, samt att undersöka och strukturera risker.

Med hjälp av denna situationsanalys och andra undersökningar erbjuder våra tvärfunktionella team sina kvalificerade råd för att hjälpa dig att definiera din strategiska plattform och tillämpa denna på verksamheten – vilket ger dig ett långsiktigt perspektiv.

Strukturera

Att vara framtidssäker innebär att ha kontroll över organisationens helhetsbild och ha en tydlig riktning. Detta ger trygghet i alla förändringsprocesser, över hela organisationen. En solid struktur skapar stabilitet, självförtroende och sinnesfrid.

Även om det är viktigt att identifiera behovet av förändring, är nyckeln till varje process att dela en första förståelse för hur förändringarna ska genomföras, med hänsyn till kopplingarna och det ömsesidiga beroendet i organisationen. Att inte förankra detta kan leda till en ineffektiv process och eskalera snarare än att lösa problem.

Förändring handlar också om struktur. Genom att börja med situationsanalysen som lyfter fram strategier, processer, information och system, och kopplingarna mellan dem, får du de välbehövliga insikterna om var det finns ett kritiskt behov av förändring. Detta kan sedan omvandlas till mål relaterade till det önskade resultatet.

Våra experter tillämpar den nuvarande situationen och målen för att hjälpa dig att skapa realiserbara, genomförbara planer som optimerar de positiva effekterna över tid. Med en detaljerad färdplan och kvalitetssäkrad information har du grunden för en proaktiv och metodisk förändringsprocess som motiverar medarbetarna och säkerställer intressentengagemang.

Kultur

Nyckeln till hållbar förändring är ditt folk. Det är på individnivå som du lägger grunden för varaktiga effekter och bygger en företagskultur på gemensamma värderingar och mål.

Det kanske viktigaste steget i förändringsprocessen, det handlar om att få medarbetarnas godkännande för förändringen; uppmuntra varje individ att förstå syftet med förändringen, känna att de är en del av processen och möjliggöra deras förmåga att påverka.

Med planering och verktyg, kommunikation och coaching samt utbildning stödjer vi dig i att stärka din företagskultur. Det är en process av ömsesidigt lärande, där medarbetarna får kunskap om dina mål, samtidigt som ledningen får den feedback som krävs för att proaktivt ta itu med potentiella fallgropar. De långsiktiga fördelarna är uppenbara - positiva och engagerade medarbetare bidrar aktivt till att nå och uppfylla mål.

Våra experter är certifierade och har många års erfarenhet av att införliva förändringar i företag och offentliga organisationer. Våra skräddarsydda utbildningar är konsultledda och ingår i Combitech GROW – vårt forskningsbaserade kompetensutvecklingsprogram.

Jesper Lindell

Technology Manager

jesper.lindell@combitech.com

+46 (0)734 18 67 54