Med vår produkt går det i realtid omforma 3D-objekt så att de ser ut som originalet, men kräver mindre minne och processorkraft. Det blir enklare för hårdvaran att rita ut modellen på skärmen. Du kan ta en modell som kräver en kraftfull dator och automatiskt omforma den så att den går att köra på en mobil, säger Ulrik Lindahl, CTO på Donya Labs.
Donya Labs började utveckla sitt optimeringsprogram för dataspelsbranschen. Där användes optimeringen för att få så hög grafikkvalitet som möjligt utan att uppdateringsfrekvensen – frame per second – blev lidande. Det handlade i stort sett om att optimera 3D-modeller och därför var det ett naturligt steg att även erbjuda Simplygon till företag i andra branscher som behövde optimering i realtid.
Enkelt uttryckt bygger optimeringen på att hjärnan uppfattar färre detaljer i ett objekt ju längre bort det är eller ju sämre belysningen är och så vidare. Simplygons program använder algoritmer för att automatiskt räkna ut hur mycket ett objekt kan förenklas, genom att exempelvis minska antalet polygoner, utan att vi tycker det ser märkligt ut.
Nya möjligheter
Det kanske inte låter så märkvärdigt, men om vi ser till vilka skillnader programmet måste kunna hantera börjar vi ana svårighetsgraden.
En kraftfull dator kan dra 250 W för att visa en 3D-modell. Vi måste kunna omforma den så att modellen lika gärna kan köras på en mobil som inte får dra mer 2,5 W för att batteriet inte ska ta slut direkt, säger Ulrik Lindahl.
Genom att kunna köra modellen även på mobiler och surfplattor öppnas nya möjligheter. Det går till exempel att låta mekaniker arbeta med modellen via sin surfplatta direkt på verkstadsgolvet för att se exakt vilka arbetsmoment som behöver utföras vid en reparation.
Ta klivet in i modellen
Med Simplygons realtidsoptimering går det att göra redan idag, men vi är också på randen till något som kan revolutionera användandet av 3D-modeller: virtuell och augmenterad verklighet, VR och AR, där bland annat Sony, Microsoft, Valve/HTC och Facebook, som äger Oculus Rift, presenterat speciella glasögon. Glasögonen gör att du tror dig vara mitt i modellen istället för att titta på den utifrån.
Glasögonen är gjorda för att vara smidiga och har därför inte så mycket processorkraft eller minne, men med optimering går det al
ldeles utmärkt att köra modeller på dem.
VR och AR ger en helt annan möjlighet att få en känsla av exempelvis rumsstorlek och rymd än du kan få med en modell på en skärm. Det blir helt enkelt mer realistiskt när du är »inne« i modellen, säger Ulrik Lindahl.
Knyter kunden närmare utvecklingsprocessen
Man kan här tänka sig byggherrar som låter bostadsköpare gå omkring i lägenheter som inte byggts ännu, arkitekter som använder AR för att på plats i en byggnad lägga en ny design över en existerande för att se hur en ombyggnad skulle se ut i praktiken och mycket mer.
Med VR och AR går det att få en bättre bild av hur något kommer att se ut i verkligheten och det gör att du snabbare kan få en bra uppfattning över vad som kommer att fungera eller inte. Det ger snabbare iterationer, mer produktivitet och kommer säkert att leda till nya och effektivare arbetssätt och arbetsflöden, säger Ulrik Lindahl.
Om Donya Labs
Donya Labs är ett Linköpingsbaserat mjukvaruföretag som utvecklar systemet Simplygon för automatisk realtidsoptimering av 3D-modeller. Företaget licensierar ut mjukvara som företag sedan kan använda för att själva optimera sina modeller. Simplygon används för optimering av de flesta stora dataspelstillverkare och används även inom konstruktion och design.